Beeldend kunstproject in aula bestuursgebouw
Universiteit Maastricht

Adres: Minderbroedersberg 4-6, 6211 LK Maastricht

Realisatie: 2008

Opdrachtverstrekking: Universiteit Maastricht


Video:

2008 Filmreportage Maastricht University, ontstaan en uitvoering kunstproject Aula Minderbroedersberg, Science Vision Maastricht University

Publicaties:
 
2009 kM nr 70, zomer 2009, Reflectie in lichtval en denken, tekst Raoul Wassenaar
2009 MARK - Another Architecture - no 18, Artist Gery Bouw designed a modern variation of stained glass, tekst Nils Groot
2009 Architectenweb Magazine 23, glaskunst
2008 Brochure Maastricht University, kunstproject Aula Minderbroedersberg Mieke Derickx
2008 Fjoezzz #4, Vereniging Vrienden van Modern Glas, Kunstproject Universiteit Maastricht
2008 Eindhovens Dagblad, 22 november, Spiegeling en bespiegeling Rob Schoonen
2008 Observant, Universiteit Maastricht, 20 november, Spelen met Licht
2008   Hueco Arquitectura, numero 3, Vidrio Decorativo Personalizado

 

Klik voor een grotere afbeelding


Beeldend Kunstproject.

Het bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht is in 1699 gebouwd als kerk en klooster van de Minderbroeders. Later kreeg dit gebouw andere functies, zoals gevangenis en rechtbank. Het oorspronkelijke priesterkoor van de kerk is nu in gebruik als aula, waar hoofdzakelijk promoties, colleges en lezingen worden gehouden.
In deze aula is het kunstproject gerealiseerd: 22 ramen en deuren, die oorspronkelijk van helder glas waren zijn nu voorzien van gekleurd glas. Door de gebruikte techniek ontstaan prachtige briljante kleuren. Deze nieuwe glastechniek kan gezien worden als een hedendaagse variant op een eeuwenoude techniek: het glas in lood.

Toelichting op het beeldend kunstproject.

Hoe voelt het om in deze ruimte te zijn en wat voor associaties roept het op? Een gevoel van bezinning en spiritualiteit, maar ook een uitbundiger gevoel wordt opgeroepen door het spel van licht en kleur dat door de ramen naar binnen valt. 

Drie denkbeeldige lagen.

1. Kleuren en vormen.
De toeschouwer kijkt naar een rijk geschakeerd kleurenpalet op de ramen. De kleuren lopen van blauw, paars naar groen, geel, oranje en rood. Het blauw en paars geven een serene aanblik, die past bij de afbeeldingen op de ramen en gaat een samenspel aan met de blauwe muur en de grijze vloer. De gele, oranje en rode kleuren stemmen overeen met de stoelen achterin. Deze overgang van kleur en vorm is essentieel om de ruimte tot een harmonieus geheel te maken.

2. Het spirituele en het aardse.
De afbeeldingen verwijzen naar het spirituele en het profane. Het spirituele verwijst naar het voormalige gebruik als klooster Het profane verwijst naar de latere functies van dit gebouw zoals gevangenis, rechtbank en universiteit. Ontwikkeling, religie en recht zijn o.a. de uitgangspunten geworden voor dit werk.
De 2 middelste figuren in de voorste ramen vormen de kern. Ze oefenen een aantrekkingskracht uit zoals het hoogaltaar in een kerk. De portretten creŽren een serene sfeer. De figuren zijn gespiegeld aan elkaar wat duidt op zelfbespiegeling. De gezichten zijn transparant. Het buitenlicht schijnt door de portretten naar binnen. Hierdoor blijf je contact houden met de wereld buiten. Afhankelijk van het tijdstip van de dag en de weersgesteldheid buiten krijgen ze een andere uitstraling.
De portretten worden naar achteren toe groter afgebeeld, ze komen steeds dichterbij en lijken daardoor profaner.

3. Bronnen van de afbeeldingen.
In het midden voorin zijn waterstromingen en micro-organismen zichtbaar. Links en rechts van het midden vloeien waterstromingen over in MRI-scans van bloedvaten.
Links wordt de groei in de natuur in beeld gebracht met boomstructuren. Elementen uit het Zuid-Limburgse landschap vind je hier terug maar ook verwijzingen naar Franciscus van Assisi, grondlegger van de Minderbroeders. Het systematisch en gestructureerde denken van de mens is verbeeld in de laatste ramen links met ondermeer tuinpatronen en een stratenplan van Maastricht. Het portret dat verweven is met deze structuren kijkt richting de uitgang, naar buiten gericht.
Rechts gaan de natuurlijke stromingen over in tekst. Deze tekst visualiseert de gedachten van de mens. Het schrift meandert rondom het hoofd. Het hoofd kijkt naar voren de ruimte in, naar binnen gericht.
Een aantal facetten verwijzen naar de universiteit zoals de ontwikkeling van de beelden over de ramen heen, het gestructureerde denken, de micro-organismen en de MRI-scans.

Formaten:
2 deuren van circa 3.30 x 2.30 m
14 ramen van circa 2.60 x 2.30 m
6 ramen van circa 2.20 x 1.30 m

Techniek:
De 22 raampartijen zijn bedrukt met een nieuwe digitale glastechniek, het zogenaamde sggCREA-LITE glas. Pigmenten worden rechtstreeks op het glas geprint waarna de glasplaten gebrand worden in de oven waardoor de pigmenten in het glas smelten. Daarna zijn de ruiten tot dubbele beglazing samengesteld.
Deze printtechniek is ontwikkeld in samenwerking met TNO Eindhoven.
Productie: Saint Gobain Glass Solutions - Sas Glas - Sas van Gent
Realisatie: Saint Gobain Glass Solutions - Zuid-Oost - Eindhoven

Ontwerp:
Het ontwerp voor de ramen is opgebouwd uit zelfgemaakte tekeningen en foto's die digitaal bewerkt zijn.

© Gery Bouw