| Beeldend Kunstproject.
 
 Het bestuursgebouw van de Universiteit Maastricht is in 1699 gebouwd als 
  kerk en klooster van de Minderbroeders. Later kreeg dit gebouw andere 
  functies, zoals gevangenis en rechtbank.
  Het oorspronkelijke priesterkoor van de kerk is nu in gebruik als aula, 
  waar hoofdzakelijk promoties, colleges en lezingen worden gehouden.
 In deze aula is het kunstproject gerealiseerd: 22 ramen en deuren, die 
  oorspronkelijk van helder glas waren zijn nu voorzien van gekleurd glas. Door 
  de gebruikte techniek ontstaan prachtige briljante kleuren. Deze nieuwe 
  glastechniek kan gezien worden als een hedendaagse variant op een eeuwenoude 
  techniek: het glas in lood.
 
 Toelichting op het beeldend 
kunstproject.
 
 Hoe voelt het om in deze ruimte te zijn en wat voor associaties roept het 
  op?
  Een gevoel van bezinning en spiritualiteit, maar ook een uitbundiger gevoel 
  wordt opgeroepen door het spel van licht en kleur dat door de ramen naar 
  binnen valt.
 
 Drie denkbeeldige lagen.
 
 1. Kleuren en vormen.
 De toeschouwer kijkt naar een rijk geschakeerd kleurenpalet op de ramen. De 
  kleuren lopen van blauw, paars naar groen, geel, oranje en rood.
  Het blauw en paars geven een serene aanblik, die past bij de afbeeldingen 
  op de ramen en gaat een samenspel aan met de blauwe muur en de grijze 
  vloer.
  De gele, oranje en rode kleuren stemmen overeen met de stoelen 
achterin.
  Deze overgang van kleur en vorm is essentieel om de ruimte tot een 
  harmonieus geheel te maken.
 
 2. Het spirituele en het aardse.
 De afbeeldingen verwijzen naar het spirituele en het profane. 
  Het spirituele verwijst naar het voormalige gebruik als klooster 
  Het profane verwijst naar de latere functies van dit gebouw zoals 
  gevangenis, rechtbank en universiteit. 
  Ontwikkeling, religie en recht zijn o.a. de uitgangspunten geworden voor 
  dit werk.
 De 2 middelste figuren in de voorste ramen vormen de kern. Ze oefenen 
  een aantrekkingskracht uit zoals het hoogaltaar in een kerk. De portretten 
  creëren een serene sfeer. De figuren zijn gespiegeld aan elkaar wat duidt 
  op zelfbespiegeling. De gezichten zijn transparant. Het buitenlicht schijnt 
  door de portretten naar binnen. Hierdoor blijf je contact houden met de wereld 
  buiten. Afhankelijk van het tijdstip van de dag en de weersgesteldheid buiten 
  krijgen ze een andere uitstraling.
 De portretten worden naar achteren toe groter afgebeeld, ze komen steeds 
  dichterbij en lijken daardoor profaner.
 
 3. Bronnen van de afbeeldingen.
 In het midden voorin zijn waterstromingen en micro-organismen zichtbaar. 
  Links en rechts van het midden vloeien waterstromingen over in MRI-scans van 
  bloedvaten.
 Links wordt de groei in de natuur in beeld gebracht met boomstructuren. 
  Elementen uit het Zuid-Limburgse landschap vind je hier terug maar ook 
  verwijzingen naar Franciscus van Assisi, grondlegger van de Minderbroeders.
  Het systematisch en gestructureerde denken van de mens is verbeeld in de 
  laatste ramen links met ondermeer tuinpatronen en een stratenplan van 
  Maastricht. Het portret dat verweven is met deze structuren kijkt richting de 
  uitgang, naar buiten gericht.
 Rechts gaan de natuurlijke stromingen over in tekst. Deze tekst 
  visualiseert de gedachten van de mens. Het schrift meandert rondom het hoofd. 
  Het hoofd kijkt naar voren de ruimte in, naar binnen gericht.
 Een aantal facetten verwijzen naar de universiteit zoals de ontwikkeling 
  van de beelden over de ramen heen, het gestructureerde denken, de 
  micro-organismen en de MRI-scans.
 
 Formaten:
 2 deuren van circa 3.30 x 2.30 m
 14 ramen van circa 2.60 x 2.30 m
 6 ramen van circa 2.20 x 1.30 m
 
 Techniek:
 De 22 raampartijen zijn 
bedrukt met een nieuwe digitale glastechniek, het zogenaamde sggCREA-LITE glas. 
Pigmenten worden rechtstreeks op het glas geprint waarna de glasplaten gebrand 
worden in de oven waardoor de pigmenten in het glas smelten. Daarna zijn de 
ruiten tot dubbele beglazing samengesteld.
 Deze printtechniek is ontwikkeld in samenwerking met TNO Eindhoven.
 Productie: Saint Gobain Glass Solutions - Sas Glas - Sas van Gent
 Realisatie: Saint Gobain Glass Solutions - Zuid-Oost - Eindhoven
 
 Ontwerp:
 Het ontwerp voor de ramen is opgebouwd uit zelfgemaakte tekeningen en 
  foto's die digitaal bewerkt zijn.
 
 
 © Gery Bouw |